مجموعه داستان «از چهارده سالگی میترسم» سومین اثر حسن محمودی است که در سال ۱۳۸۸ توسط نشر چشمه برای اولین بار چاپ شد. (کتابخانۀ ملی) این کتاب ۸ داستان کوتاه دارد که به ترتیب عبارتند از: کتاب نثری خوشخوان و جذاب دارد. جملات از زاویۀ دید سوم شخص (مفرد یا جمع) روایت میشوند که به پویایی نثر کمک زیادی کردهاست. فضای منطقی داستانها «رئال تمیز» است. (Literary realism) به همین خاطر هیچ کدام از شخصیتها و روایتها به سمت خلق دو قطبی «قربانی و ظالم» نمیروند. با این همه گاهی نیز، نثر به رئالیسم جادویی میزند و بدون اینکه به باورپذیری داستانها لطمهای بخورد، داستانها پیش میروند و حال درونی آدمها و آرزوها و اعتقادات آنها را روایت میکنند. فضای مثبت و پویا، توصیفهای گیرا و همچنین شخصیتپردازی موفق، منطق منسجم حاکم بر فضای داستانها و باورپذیری بالا، انتخاب موضوعات محسوس و نگاه غیرتکراری، خواننده را به سفری از محیطی کوچک و سنتی (زیستگاه نوجوانی و کودکی راوی) به محیطی مدرن و به قول نویسنده «شهر بیشکل و قوارهای که در آن گم شدهایم» میبرد. کتاب در هر داستان خود، تصویری زنده از آنچه به زندگی ما نزدیکتر است، ارائه داده است و البته این نکته را نیز گوشزد کرده است که: «شهر بیشکل و قوارهای که در آن گم شدهایم، همه چیز را به نفع خودش مصادره کرده. خیابانهای دراز و آدمهای مضطرب تواناییاش را ندارند که قرار دو جوان عاشقپیشه را در سالها پیش، محو کنند». داستانها عمدتاً حول خاطرات فردی میگردد که ما را به دوران نوجوانیاش که در شهر دیگری رخ داده است، میبرد. فردی که به گذشته برمیگردد و عشقی را در آن وامیکاود، فاکتور مشترک تمام داستانها است. عشقی که با وجود به سرانجام نرسیدنش، اما از میان نرفته است و هنوز در ذهن راوی قوی و زنده حضور دارد، حال اینکه ممکن است راوی مردی متأهل باشد که در نوجوانی ماجراهایی عاشقانه را تجربه کرده ولی آنها را در همان گذشته به جا نگذاشته و هنوز با خود به همراه دارد (مرد راوی در داستان قول و قرار). یا ممکن است این فردی که به گذشته برمیگردد، خود راوی نه، بلکه یکی از نزدیکان وی است (ننهآقا در داستان ناخنها و آواز) و یا فردی است که راوی وی را میشناسد (ابراهیم و ماریا در داستان سیدر). با وجود اینکه زندگی کارتهای رو نشدۀ زیادی دارد و ما را گاهبهگاه شُوکه میکند و در وضعیت ناکامی قرار میدهد اما، این وضعیت همیشگی و دائمی نیست. زندگی علیرغم اینها، امیدها و زیباییهای بیشتری دارد و بعد از یک هجران، هر لحظه ممکن است در لحظهای و مکانی که انتظارش را نداری به وصل با آنکه از تو دور افتاده است، برسی. چه بسا که پافشاریها، مقاومتها و لجاجتهایی هم کردهای تا بدانچه میخواهی دست یازی، و نشده است. در نهایت ممکن است که به این نتیجه برسی که آنچه بر تو گذشته است بهتر از آنچه بوده است که خود میخواستهای. از چهاردهسالگی میترسم روایت همین تناقضها و فراز و فرودهای زندگی عاشقانۀ هر کدام از ماست. از دیگر نکات مثبت کتاب، ویراستاری ماهرانه …
اسماعیل اصلانی دیرانلو | هر چیزی از یک ایده شروع میشود، ایدۀ تو چیست؟