امروز: پنجشنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۵

تاثیر اینترنت بر روی کتاب و روزنامه و روشنفکری

۲۷ فروردین ۱۳۹۹
0 دیدگاه

تاثیر اینترنت بر روی کتاب و روزنامه و روشنفکری منفی بوده است یا مثبت؟ شاید جواب دهید که «بستگی دارد!» یا «نمی‌توان خیلی صریح نظر داد!» اما من فکر می‌کنم که خیلی راحت می‌توان به این پرسش جواب صریح داد. به نظر من تاثیر اینترنت بر روی کتاب و روزنامه و روشنفکری خیلی هم مثبت بوده است. دلایلش هم در زیر می‌خوانید.   منفی‌باف‌ها و مرتجعین ابتدا باید این را بگویم که همیشه در میان مردم، که در ایران خیلی بیشتر هستند، افراد هستند که گرایشات ارتجاعی دارند. این افراد همیشه از هر چیز تازه‌ای فرار می‌کنند. برای خود توجیهاتی هم دارند. یادم می‌آید در بین افراد کتاب‌خوان و قلم به دست کم ندیدم که عده‌ای به «روزنامه» بتازند. این افراد معتقد بودند که روزنامه آن عمق لازم را ندارد و مثل کتاب عمل نخواهد کرد. همچنین یک حرف فوق کلیشه‌ای و بسی ابلهانه: روزنامه‌ها دروغ می‌نویسند. سؤال: یعنی کتاب‌ها راست می‌نویسند؟ تلویزیون‌ها راست می‌گویند؟ اینکه روزنامه را دروغگو یا شارلاتان یا حتی کم عمق و ناکارآمد بدانیم خیلی ساده به خاطر این است که با این ابزار نو آشنایی نداریم و نمی‌دانیم باید چگونه از آن استفاده کنیم. دلیل دوم آن هم اعتراف به نداشتن قدرت درک مسائل و تحلیل است. اینکه انتظار داشته باشیم همه راست بگویند چون ما قدرت تحلیل نداریم، عذر بدتر از گناه است. وقتی از زمانه و ریتم تغییرات عقب بمانی همه چیز را در هاله‌ای از تصورات قدیمی خودت تفسیر می‌کنی. دیگر اینکه نگاه آسیب‌زننده‌ای که در بین بعضی روشنفکران ما وجود دارد این است که نوعی نگاه «مقدس‌پنداری» به کتاب دارند. یا به عبارتی هر چه که به شکل مکتوب در یک کتاب چاپ شد درست و عمیق و ایده‌آل است. و هر چه به هر شکلی در هر جای دیگری چاپ شد، یا بیان شد یا به هر شکل صوتی و تصویری دیگری منتشر شد، غیرعمیق، غیرموجه، سطح پایین، زرد و غیرقابل اتکا است. لذا همیشه در مقابل هر پدیده‌ی جدیدی از قبیل روزنامه، رادیو و تلویزیون موضع‌گیری وجود داشته است. آیا اینکه عده‌ای در گوشه‌ای کز کنند و پدیده‌های نو را تحریم کنند، دنیا از پیشرفت دست می‌کشد؟ دیدیم که روزنامه‌ها، مجلات هفتی و ماهانه و همچنین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی چه نقشی در درگیر کردن عامه مردم با مباحث علمی، فرهنگی و سیاسی – اقتصادی داشته‌اند. فقط نکته‌ای که هست وقتی من و شما کنار بنشینیم هستند عده‌ای که با اطلاعات غلط ذهن مردم را همانجایی که می‌خواهند هدایت می‌کنند. به قول شیخ محمد شبستری: جهان چون زلف و خط و خال و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست اما به هر حال زمانه به این منوال نگذشت. با اینکه عده‌ای با روزنامه‌خوانی مخالف بودند، روزنامه‌ها و مجلات هفتگی و ماهانه راه خود را در میان مردم باز کردند و تبدیل به پایگاه‌های پرطرفداری شدند. اینکه می‌گویم عده‌ای با روزنامه و هر نوع نشریه ادواری مخالف بودند، نباید فکر کنید منظور من سال‌های دهه‌ی سی یا قبل از آن است. من دارم از سال‌های ۷۸ و بعد از آن صحبت می‌کنم. درست زمانی که خواندن و آگاه …

ادامه مطلب

کتاب نون نوشتن، نگاهی دوباره به محمود دولت آبادی

۲۷ فروردین ۱۳۹۹
0 دیدگاه

کتاب نون نوشتن اثری به نسبت متفاوت از محمود دولت آبادی است که زمستان سال ۸۸ منتشر شد. این کتاب خیلی زود با استقبال خوانندگان رو‌به‌رو شد. به طوری که در فاصله‌ای اندک در بهار ۸۹ چاپ دوم آن با ۷۷۰۰ نسخه بیرون آمد. چاپ دوم هم سریع فروش کرد. و چاپ‌های بعدی هم سریع فروش کرد. (صفحۀ کتاب در نشر چشمه) «نمی‌دانم برای که و خطاب به که می‌نویسم! فقط احساس می‌کنم که باید بنویسم. زخمی هستم و احساس می‌کنم زحماتم دارد پایمال می‌شوند، و اگر در این خاموش‌ترین دفتر، سخن از آن به میان می‌آورم از این روست که جایی برای بیان آن نمی‌بینم…» -از متن کتاب یادم می‌آید در فضای آن روزهای جامعه، خیلی از دانشجویان و روشنفکران جامعه، در این کتاب در جستجوی معنایی یا استعاره‌ای یا حرفی متفاوت بودند که ذهنیت آن‌ها را به نوعی تایید کنید. بعد از ده سال از انتشار چاپ اول کتاب، فکر می‌کنم اکنون زمان مناسبی است که به این کتاب بپردازیم. این را هم در ابتدای این نوشته روشن کنم که من نه محمود دولت‌آبادی را تقبیح می‌کنم و نه تقدیس. از نظر من او یک نویسنده است. و فقط یک نویسنده است. یک نویسنده مثل خیلی نویسنده‌های دیگر. او نه اقتصاددان است و نه مورخ. نه جامعه‌شناس است و نه روانشناس. شاید تنها فرقش در این جای کار باشد که بنا بر دلایلی که الان در این نوشته جای پرداختن بدان‌ها نیست، این شانس را داشت که مورد استقبال عموم قرار بگیرد. من در کارهای او ایده‌آلیسم می‌بینم. وسواس ذهنی می‌بینم. پرگویی می‌بینم. رگه‌های قوی از چیزی که رئالیسم سوسیالیستی نامیده می‌شود می‌بینم. و در عین حال رگه‌های قوی از زندگی مردمان این جامعه را هم می‌بینم. از نظر من اگر او ابتدا آثارش را می‌نوشت و منتشر نمی‌کرد. سپس ویراستاری کار آشنا کارهایش را دست می‌گرفت و به شکلی اصولی آن‌ها را ویرایش می‌کرد، امروز با آثار ادبی‌ای بس قوی رو به رو بودیم. نگاهی کلی به کلیات کتاب نون نوشتن این کتاب بنا به گفته خود محمود دولت آبادی، گزیده‌ای از نوشته‌های روزانه ۱۵ – ۱۶ سال از زندگی اوست. گزیده‌های ۱۶ سال یادداشت روزانه شده است ۶۰ نوشته در ۲۰۰ و خورده‌ای صفحه. این نشان می‌دهد که از هر سال شاید سه یا چهار یادداشت شخصی انتخاب شده است. این مسأله مرا خود به خود قلقلک می‌دهد که بگویم این نوع نشر کتاب، بیشتر از آنکه انتشار صادقانه و بی‌پرده یادداشت‌های روزانه‌ی یک نویسنده در خلال ۱۶ سال باشد، بیشتر یک کتاب‌سازی است. ۱۶ سال از زندگی یک نویسنده ۲۰۰ یادداشت قوی و آموزنده ندارد؟ بگذریم. در جاهایی از کتاب جملاتی آمده که به نظرم نیاز به بازبینی دارد. از این دست جمله زیر را از یادداشت ۲۸ مثال می‌آورم: «همین قدر اضافه کنم که این بزرگانِ غالباً فقید ادبیات که من از طریق آثارشان افتخار شاگردی‌شان را یافته بودم، کافی نبودند و من باید به آموزش از دیگران، باز هم، ادامه بدهم.» در این جمله «باز هم» چه نقشی دارد؟ از این دست جملاتی که به نوعی نیاز به ویرایش جدی دارند، در آثار …

ادامه مطلب

از یک جای ساده شروع کن و ذره ذره کارَت را گسترش بده

۲۷ فروردین ۱۳۹۹
0 دیدگاه

برای موفقیت در یک کسب و کار اینترنتی از یک جای ساده شروع کن و ذره ذره کارَت را گسترش بده. هر چه روی اصل کار متمرکز شویم به نتیجه دلخواه نزدیک می‌شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید
  • سبد خریدتان خالی است.
ورود به سایت
تلگرام