وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام

وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام

وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام چگونه رابطه‌ای با یکدیگر دارند؟ قبل از اینکه بخواهم به این پرسش پاسخ دهم، دوست دارم به دو نکته ظریف اشاره کنم.

یک) فاصله اختراعات بشر

طبق چیزی که از تاریخ علم می‌آموزیم، در ابتدا فاصله اختراعات بشر خیلی زیاد بوده است. مثلاً بین اختراع خط و اختراع چرخ خدا می‌داند که چند سال فاصله بوده است.

ولی هر چه در زمان پیش آمده‌ایم این فاصله کمتر و کمتر شده است. البته این آهنگ کم شدن فاصله‌ی اختراعات بشر هم خیلی سریع نبوده است. به یک معنا تا قبل از جنگ‌های جهانی، فاصله‌ی اختراعات و اکتشافات اندک اندک کم شده بوده است.

اما وقتی جنگ‌های جهانی رخ داد، در اثر عوامل متعددی که جای بحث خاص خود را دارد، به طور ناگهانی فاصله اختراعات بشر کم شد. این فاصله دوباره در سالهای ابتدای قرن بیستم باز هم کم و کم‌تر شد. طوری که بعد از سال‌های 1950 ما با دنیایی مواجه هستیم که فاصله هر «دستاورد اساسی» تا «دستاورد اساسی» دیگر کمتر از یکی دو سال است. من از دستاورد اساسی صحبت کردم. و الا می‌دانیم که روزانه حجم قابل توجهی اختراع و اکتشاف و همچنین مقاله علمی در جهان ثبت می‌شود.

بنابراین ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تحولات اساسی در آن به سرعت در حال ظهور هستند و ما باید در هماهنگ کردن خود با این تحولات به معنای واقعی کلمه «سریع» عمل کنیم.

وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام

دو) تحولات غیرقابل پیش‌بینی

همین چند سال پیش اگر صحبت از گوشی تلفن همراه برای همه مردم می‌کردی، صحبتی خنده‌دار کرده بودی. اگر علاوه بر آن از اینترنت موبایل هم صحبت می‌کردی که باز حرف خنده‌دارتری زده بودی. اما الان کسی را نمی‌بینیم که بدون تلفن همراه هوشمند متصل به اینترنت بتواند دقیقه‌ای سر کند!

یادم می‌آید چند سال پیش در جمعی از اقوام و فامیل نشسته بودیم. شبی بود در یک تابستان گرم و بعد از اتمام مراسم عروسی و ما جمعی نوجوان و جوان در یک اتاق مشغول صحبت‌های صمیمانه بودیم.

در میان صحبت‌ها و بحث‌ها جایی بحث از توسعه روستاها و بحث اشتغال و … شد. من هم که آن موقع شاید سال آخر دبیرستان یا سال پیش‌دانشگاهی بودم اعلام کردم که تا چند سال بعد اینترنت تمام دنیا را خواهد گرفت. هر فردی در هر نقطه از جهان که باشد می‌تواند با یک کامپیوتر و یک اتصال اینترنت برای خودش شغلی فراهم کند. از جمله در ایران هم همین اتفاق خواهد افتاد.

کل جمع بدون لحظه‌ای مکث خندیدند. بدون اینکه حتی زحمتی به خود بدهند و از من بپرسند که منبع حرف تو چیست؟

و مگر آنگونه نشد؟

و اینکه اینترنت و گوشی تلفن همراه امروزه نقش «عضوی از بدن هر شهروند» را دارند، به آن اضافه کنید شبکه‌های اجتماعی را که به این دو اضافه شده‌اند و الان دیگر کمتر کسی است که گوشی تلفن همراه هوشمند متصل به اینترنت نداشته باشد و علاوه بر آن حساب اینستاگرامی فعالی هم نداشته باشد!

امروزه خیلی‌ها به فکر این هستند که از همان حساب اینستاگرام خود کسب درآمد هم بکنند. اگر هم قضیه اقتصادی نیست، لااقل می‌شود از رویدادهای فرهنگی، هنری، سیاسی زیادی مطلع شد. همچنین می‌تواند از احوال همدیگر باخبر باشیم.

به این مجموعه اضافه کنید اپلیکیشن بانک‌ها و دیگر اپلیکیشن‌های مفیدی که زندگی ما را راحت‌تر کرده‌اند.

آیا ما حدس می‌زدیم که به این زودی اینترنت به این میزان و با این تأثیر وارد زندگی ما شود؟

در اینجا بحثی هست که به نظر می‌رسد شاید بیشتر مورد علاقه وبلاگ‌نویسان و محتواگران باشد. اما بحثی جدی است.

این بحث را اینگونه باز می‌کنم:

  • آیا اساساً اینستاگرام یک شبکه‌ی اجتماعی کامل است؟
  • آیا بین وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام رابطه‌ی خوبی برقرار است؟

وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام

آیا اساساً اینستاگرام یک شبکه‌ی اجتماعی کامل است؟

اول از هر چیز دو عیب بزرگ اینستاگرام که معمولاً به سادگی از کنار آن می‌گذریم:

  1. اینکه این شبکه‌ی اجتماعی تنها روی موبایل عملکرد کامل خود را ارائه می‌دهد. شما از طریق دسکتاپ تنها می‌توانید دریافت کننده باشید و برای به‌روزرسانی اینستاگرام حتماً باید روی موبایل آنلاین شوید.
  2. در این این شبکه‌ی اجتماعی «لینک» تعریف نشده است. شما نمی‌توانید لا‌به‌لای مطالب خود لینک بگذارید.

دیگر موارد هم مربوط می‌شود به کل الگوریتم اینستاگرام که مثلاً خیلی با مطالب قدیمی حال نمی‌کند. اگر یک هفته از انتشار یک مطلب گذشت یعنی واقعاً در هیچ جستجوی امکان مشاهده آن نیست.

شما تنها زمانی می‌توانید در استوری خود لینک قرار دهید که تعداد دنبال‌کنندگان شما حتماً از مرز ده هزار عبور کرده باشند.

همه اینها نشان می‌دهد که اینستاگرام پلتفرم خوبی برای تولید محتوا نیست. من از نزدیک به 5 یا 6 نفر که دنبال‌کنندگان بالای ده هزار نفر دارند و از اینستاگرام درآمد کسب می‌کنم پرسیدم که میزان درآمدتان چقدر است و دیگر اینکه روزی چند ساعت وقت می‌گذارید و اصلاً این راه را چند ساله به اینجا رسیدید؟

متوسط زمان رسیدن به ده هزار دنبال‌کننده باکیفیت و ماندگار که به مطالب ما توجه کنند بیش از سه سال است! شما اگر سه سال روزی بیش از دو ساعت روی یک وبلاگ وقت بگذارید و محتوای با کیفیت تولید کنید می‌دانید سر از کجا و چه تعداد بازدیدکننده و چه میزان درآمد خواهید داشت؟

اصلاً قابل مقایسه نیستند.

آیا بین وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام رابطه‌ی خوبی برقرار است؟

واقعیت این است که بین وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام هیچ ارتباط خوبی برقرار نیست.

طبق آنچه که همه ما می‌دانیم اینستاگرام توسط دو نفر به نام‌های Kevin Systrom  و Mike Krieger در سال 2010 و فقط برای استفاده بر روی آیفون راه‌اندازی شد. این اپلیکیشن بیشتر یک شبکه‌ی اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس بوده است. تا اینکه زاکربرگ آن را خریداری کرده و جزو مایملک فیسبوک شد.

امروزه این شبکه‌ی اجتماعی تبدیل به آچار فرانسه‌ای شده است که همه افراد، دوست دارند هر نوع کاری را با آن انجام دهند. از به اشتراک گذاری عکس‌های شخصی به صورت خصوصی گرفته تا آموزش موضوعات جدی مانند ریاضی، برنامه‌نویسی و زبان‌های خارجی. از تولید محتوای متنی گرفته تا بازاریابی محصولات آرایشی و بهداشتی.

واقعیت این است که کاربران اینستاگرام افرادی هستند که به اسکرول کردن اعتیاد افراطی دارند. در اثر نوع فضای حاکم بر این شبکه افرادی که در آن جا فعال هستند عجول هستند و اگر هم به هر دلیلی وارد وبلاگ شما شوند فقط آن را اسکرول خواهند کرد و سریع صفحه را می‌‎بندند.

دوستانی که با مفاهیم سئو آشنا هستند می‌دانند که این نوع کاربران چه ضربه‌ای به رتبه سایت خواهند زد.

همچنین شما نمی‌توانید از لینک در متن خود استفاده کنید که لذا مجبورید افراد را به لینک بیو ارجاع دهید. یا حتی از آنان بخواهید که آدرس خاصی از وب‌سایت شما را در مرورگر خود وارد کنند.

افرادی که عمده‌ی فعالیت آن‌ها در اینستاگرام است، و حتی آن‌هایی که اولین تجربه آنلاین آن‌ها همین اینستاگرام است به احتمال زیاد نه ای‌میل دارند و نه می‌توانند با آن کار کنند.

همچنین اکثر این افراد جستجوگر و باحوصله هم نیستند. فضای اینستاگرام این افراد را عادت داده ستونی از عکس‌ها را ببیند که فقط چند مطلب آبکی زیر آن نوشته شده است.

من دیده‌ام که افرادی برای ساکت کردن ندای وجدان خود! صفحات آموزشی را دنبال می‌کنند اما همین که به مطلبی از همان صفحات می‌رسند از روی آن عبور می‌کنند.

متوسط زمان حضور یک فرد در اینستاگرام چقدر است؟ فکر می‌کنید کمتر از دو ساعت است؟ اینطور نیست. کمتر کسی است که کمتر از دو ساعت در روز را در اینستاگرام نگذراند.

طبق آماری که روی چند حساب اینستاگرام داشته‌ام، در دسترسی پست (Post Reach) بالای 400 تازه کمتر از 10 نفر به پروفایل شما سرخواهند زد.

نرخ تبدیل در اینستاگرام نسبت به هر شبکه‌ی اجتماعی دیگری بسیار پایین‌تر است.

معمولاً گفته می‌شود که با توجه به تعداد زیادی افرادی که در این فضا فعالیت می‌کنند در نهایت بهترین کار این است که تمرکز خود را بر روی اینستاگرام بگذاریم و سعی کنیم که تعداد دنبال‌کنندگان خود را بالا ببریم.

با توجه به مدت زمانی که لازم است صرف کنید تا تعداد دنبال‌کنندگان شما به ده هزار برسد. با توجه به شرایط کلی اینستاگرام که هیچ مطلبی بیشتر از یک هفته عمر نخواهد کرد. و با توجه به نوع کاراکتر افرادی که در این شبکه‌ی اجتماعی فعال هستند. و در نهایت به توجه به اینکه گوگل پربازدیدترین سایت در ایران است، به نظر من اصلاً به صرفه نیست که چیزی حدود سه سال وقت بگذاریم تا بتوانیم ده هزار دنبال‌کننده جذب کنیم که آیا آن‌ها هم بخواهند به مطالب ما توجه نشان دهند یا نه.

این میان البته هزینه‌هایی مانند هزینه تبلیغات در پیج‌های دیگران، هزینه‌های زمانی و مالی تولید محتوای تصویری و صوتی و … هم در جای خود مهم هستند.

اگر فردی توسعه‌دهنده وب است و با چیزهایی مانند سئو، تولید محتوا، وردپرس، حداقل نیازهای CSS و چیزهایی از این دست آشنایی دارد، در اینصورت در کمترین زمان و کمترین هزینه ممکن یک سایت خیلی شیک خواهد داشت.

با صرف زمان فقط یک سال و تولید محتوای روزانه و با کیفیت هم خیلی خیلی سریع‌تر به ده هزار بازدیدکننده خواهد رسید. بازدیدکننده‌ای که خودش ما را از طریق گوگل یافته است و طالب محتوای خوب است.

هم در این نوع کار محتوای شما عمر یک هفته‌ای ندارد. تا زمانی که مطالب شما مفید باشند در گوگل ایندکس می‌شوند. من مقاله‌ای دیده‌ام که سال 2008 نوشته شده است ولی هنوز در صفحه نک یک گوگل است. مثال:

این لینک را کلیک کنید: نتایج برای جستجوی عبارت although but grammar

در این صفحه لینک وبلاگِ Teaching English as an Additional Language

برای مطالبی با عنوانِ ALTHOUGH versus BUT از سال 2008 نمایش داده شده است.

اینکه ما از شبکه‌های اجتماعی هر نوع کاری می‌کشیم یک سوءتفاهم کوتاه مدت است.

همچنین توجه داشته باشید که توییتر، فیسبوک و تلگرام در ایران فیلتر هستند. لذا یک دلیل شلوغ بودن اینستاگرام همین موضوع است. حال اگر به هر دلیلی فردای روزی اینستاگرام هم فیلتر شد، چه خواهید کرد؟

وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام

تحولات آینده، وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام

در مقاله‌ای مجزا به نام وبلاگ‌نویسی روشی آنلاین برای فکر کردن، گفته‌ام که وبلاگ‌نویسی بستری به وسعت جهان است که در آن گفتمان‌های جدید دنیای آینده ما شکل خواهند گرفت. می‌توانید آن مقاله را در اینجا بخوانید: وبلاگ‌نویسی روشی آنلاین برای فکر کردن

در بند اول این مقاله راجع به کمتر شدن فاصله‌ی بین دستاوردها و تحولات اساسی زندگی بشر صحبت کردم.

و در بند دوم راجع به اینکه تحولاتی هستند که ما حتی فکرش را هم نمی‌کنیم که هرگز به منصه ظهور برسند اما می‌آیند و همه شئون زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

از زمانی که اینترنت جهانی شده است تحولات بشری خیلی سریع‌تر رخ می‌دهند. گردش اطلاعات سریع‌تر رخ می‌دهد. خیلی از ابزارهای سنتی ما مانند روزنامه و حزب و مدرسه با دیوارهای آجری و تلویزیون دولتی و چه و چه در معرض کمرنگ شدن و بی‌اثر شدن هستند.

هر کس با یک وبلاگ تک نفره و با یک اتصال اینترنت می‌تواند یک آموزشگاه آنلاین تاسیس کند و کار آموزگاری خود را از همان جا هدایت کند.

همه حرف من این است که اگر امروز از نظر خیلی از افراد بسیار عجیب به نظر می‌رسد که بگوییم در آینده‌ی نزدیک نقش شبکه‌های اجتماعی کمرنگ خواهد شد؛ و اگر از آن هم عجیب‌تر است که بگوییم روزی که خیلی دور نیست خواهد آمد که هر فرد، و دقیقاً هر فرد در جامعه جهانی یک وبلاگ داشته باشد؛ اما این مسأله از نظر من یک واقعیت روشن و قابل پیش‌بینی است.

هیچ کس فکر نمی‌کرد که روزی بیاید که یک پدربزرگ و مادربزرگ سالخورده در یک روستای دورافتاده یک گوشی تلفن همراه داشته باشند که به کمک اینستاگرام بتوانند عکسهای نوه دانشجوی خود در یک کشور خارجی را ببینند. اما شد!

همان مادربزرگ و پدربزرگ خیلی سریع با تماس تصویری در واتس اپ منطبق شدند. چیزی که ما فکرش را نمی‌کردیم.

به همین قیاس روزی هم خواهد آمد که هر شهروند نیازمند یک وبلاگ خواهد بود.

نتیجه‌گیری

رابطه بین وبلاگ‌نویسی و اینستاگرام بیشتر از آنکه مفید باشد، رابطه مخرب و مضر است.

برای کسانی که سئو و تولید محتوا بلد نیستند و کالای آنان چیزی مانند کفش و لباس است شاید بشود گفت که اینستاگرام جای خوبی برای شروع رایگان یک تجارت است.

برای کسانی هم که فقط می‌خواهند با نهایت 200 نفر آدم خویش و قوم و دوست خود در ارتباط باشند، باز هم اینستاگرام جای خوبی است که افراد از احوال هم باخبر باشند.

اما اگر تولید محتوای آموزشی و یا تحلیلی می‌کنید، چرا اینستاگرام؟

در پایان

اگر دوست دارید همیشه اولین نفری باشید که از به‌روزرسانی‌های سایت مطلع می‌شوید، لطفاً ای‌میل خود را در قسمت زیر وارد کنید.

چنانچه مطالب این سایت را مفید می‌دانید، از طریق باکس زیر این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. از شما ممنونم (عکس‌ها از Unsplash و Free Pik)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *