به سال نو سلام کن

به سال نو سلام کن
به سال نو سلام کن

سال 98 در حال اتمام است. این زمستان هم دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد. امیدوارم تمام زمستان‌های دیگر هم نفس‌های آخرش را بکشد.

امیدوارم در سال جدید نه کرونا داسته باشیم و نه هر چیزی مانند آن که خاطر مردم را مکدر کند.

امسال سالی کاملاً متفاوت و البته پر از کِشتی برای من بود. من در کنار این اما کمی نگران هم هستم. این کِشت باید خیلی زودتر به نتایج بهتری می‌رسید. اما هنوز که چیزی از زیر زمین بیرون نزده است. امیدوارم سال 99 برای من و شما سالی پر از برداشت باشد.

با توجه به حجم کارهای زیادی که برای خودم تعریف کرده‌ام و هنوز حتی ده درصد آن هم را به اتمام نرسانده‌ام، نمی‌دانم که آیا مجبور خواهم بود مدتی در اینجا ننویسم یا نه!

من خودم به شخصه دلم می‌خواهد مبارزه کنم و حتی اگر شده برای دو ماه آینده شبی فقط 5 دقیقه وقت بگذارم و اینجا بنویسم.

این جا، در این سایت، من برای سئو و فروش و بازاریابی نمی‌نویسم. اول برای خودم می‌نویسم. اینجا می‌خواهم آزاد و رها، خودم باشم و از نوشتن و انتشار آن ارضاء شوم.

دوم می‌خواهم چیزهایی را بنویسم که حداقل جرقه‌ای برای بعضی دوستان باشد.

به سال نو سلام کن

به قول آن بنده‌ی خدا:

Each one, teach one!

اینکه هر کسی خودش را مسئول یاد دادن چیزهایی به کسانی در جامعه اطراف خودش بداند به هیچ وجه به این معنا نیست که ابتدا باید یک دانشمند یا اندیشمند خیلی بزرگ باشد.

همانطور که بارها در همین وبلاگ گفته‌ام باید کمال‌گرایی و تفکر صفر و صد را کنار گذاشت، از جایی ساده شروع کرد و آرام آرام کار را گسترش داد.

اگر بخواهی اول دانشمند شوی و بعد معلم شوی، عمرت تمام شده و دیگر وقتی برایت نمانده که کاری بکنی. صدای عقربه‌های ساعت روی دیوار را می‌شنوی؟ بله این صدای سرآمدن لحظه‌ای عمر ماست.

به سال نو سلام کن

بنابراین می‌شود در کمال تواضع و سخاوت به دیگرانی چیزهایی آموخت که شاید برای آن‌ها خیلی باارزش باشد.

فکر می‌کنید کل جریان زندگی من (و خیلی‌های مثل من) از کجا شکل گرفت؟ من یک پسربچه بازیگوش و کنجکاو بودم. سیداحمد عزیز، دوست پدرم، که روحش غریق شادی و رحمت باد، دستم را گرفت و من را لای قفسه‌های کتاب‌خانه‌ی شهرمان برد و بووووم! همین. خیلی ساده. مرد کتابداری با سخاوت خود مرا از یک پسر بچه‌ی 9 ساله‌ی بازیگوش تبدیل کرد به پسربچه‌ی 9 ساله‌ی کتاب‌خوانی که تا امروز دارم از همان چشمه می‌نوشم و کتاب را بهترین دوست و راهنمای خودم می‌دانم.

دوستی دارم که زمانی در افسردگی غرق بود. کسی اتفاقی او را در جایی دید و کتابی به او معرفی کرد و بوووم! فقط یک کتاب!

بنابراین من فکر نمی‌کنم حرف زدن و به اشتراک گذاشتن حتماً باید از بزرگ‌ترین دانشمند قرن سر بزند! من و تو هم می‌توانیم دانسته‌هایمان را به اشتراک بگذاریم و از هم بیاموزیم.

من اینجا برای این هم می‌نویسم که با نوشتن، با معرفی کتاب و با در میان گذاشتن تجربیات خودم، شاید بتوانم برای کسی جرقه‌ای ایجاد کنم؛ چه بسا همین جرقه شعله‌ور شود و فردی را از رخوت و انزوا نجات دهد.

به سال نو سلام کن

به متن زندگی بیاییم. جایی که مبارزه‌های واقعی هست.

بنابراین تمام سعی‌ام را می‌کنم که شبی 5 دقیقه هم شده چیزی بنویسم و کتابی معرفی کنم و مطلبی مرور کنم و قس علیهذا.

امیدوارم سال نو برای همه مبارک و پربرکت باشد. سالی پر از برداشت. سالی پر از رسیدن. پر از لبخند. سالی پر از عشق. سالی پر از کامیابی. یکی دو سال تلخ اخیر، کام همه را زهر کرده است.و سیل و زلزله و کرونا و چه و چه و چه.

در اینجا دو خط دعا که منسوب به مردم بخارا در عیذ سال نو بوده است را نقل می‌کنم:

تن صحت، خاطر جمع، عمر دراز، رزق فراخ، گشایش کار، دشمنان پیاده، دوستان زیاده، دفع کل بلا.

از دعای مردم بخارا به مناسبت سال نو

با تمام وجود همه‌ی موارد را برای همه‌ی مردم دنیا می‌خواهم.

در ادامه چیزهایی را هم مطرح کنم، بعضی دوستان پیشنهاداتی برای نوشتن بعضی موضوعات داشته‌اند که لیست این پشنهادات الان به بالای 50 موضوع رسیده است. و البته هر کدام از این موضوعات خودشان بحث مفصلی دارند. مثلاً یکی از دوستان در مورد تولید محتوا سؤال کرده بودند و خواسته بودند راهنمای جمع و جوری برای آن فراهم شود که نیاز فرد مبتدی را فراهم کند. که خود همین راهنما کلی کار دارد.

لیست نوشته‌هایی هم که خودم روی ورد آورده‌ام تا همین الان که این یادداشت را می‌نویسم به 1114 پیش‌نویس رسیده است.

البته خیلی از پیشنهادهای دوستان و این پیش‌نویس‌ها تکراری هم هستند و امیدوارم در نهایت بشود چیزی بین 300 تا 400 نوشته‌ی خیلی خوب از آن بیرون آورد.

بعضی دوستان پیشنهاد این را داشتند که لینک donation در وبلاگ فعال بشه. و عده‌ای پیشنهاد داشتند که چرا فضای عضویت و از این حرف‌ها ندارید.

و خیلی برنامه‌های که خودم دارم و دوستان پیشنهاد داده‌اند. البته با توجه به بالا رفتن تعداد بازدیدهای سایت باز هم مجبورم قالب سایت را سبکر‌تر کنم و احتمالاً کمی بیشتر ساده‌تر شود.

فقط همین قدر بگویم که فعلاً هیچ برنامه‌ی پولی کردن و دونی‌شن و اینها برای سایت ندارم. من از روز اول این سایت برای دل خودم راه‌اندازی کردم. و معلوم نیست که اصلاً زمانی عضویت پولی در آن راه‌اندازی کنم. از لطف دوستان خیلی ممنونم. ولی من فعلاً هیچ برنامه پولی‌سازی ندارم.

به سال نو سلام کن

در فصل بهار برنامه‌ی کامل کردن آموزش سئو و تولید محتوا را هم در برنامه دارم. امیدوارم بتوانم به موقع آن را تکمیل کنم. این آموزش همه‌ی موارد لازم اولیه را دربر خواهد داشت: خرید هاست و دامین، نصب وردپرس، نصب قالب، نصب پلاگین‌های ضروری، تنظیمات هاست و دیتابیس، سرعت و امنیت وردپرس، تولید محتوا و آموزش‌های مروبط به آن و بالاخره سئو.

یعنی به نحوی که فرد بعد از این آموزش‌ها به راحتی به تولید محتوا بپردازد. بعد از این دوره فرد به چیزهایی مانند ایمیل مارکتنیگ، بازاریابی دیجیتال، CSS و HTML نیاز خواهد داشت تا تبدیل به فردی حرفه‌ای در این زمینه شود.

ایمیل مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال را همه آموزش می‌دهند. اما آموزش گروه اول را کسی به خوبی ارائه نداده است. در خصوص طراحی سایت هم همه‌ی کسانی که من دیده‌ام تا نامی از وردپرس به میان آورده می‌شود سریع نام صفحه‌ساز را می‌آورند که من اصلاً موافق استفاده از آن نیستم. در عوض با یادگیری  CSS و HTML شما خیلی سریع‌تر و بهتر به نتیجه می‌رسید.

بنابراین برای سال 99، در کنار تمام برنامه‌های گسترده‌ای که برای خودم لیست کرده‌ام، تولید محتوای آموزشی در خصوص تولید محتوا، سئو، CSS و HTML را در برنامه‌ی این سایت دارم. امیدوارم برای خیلی‌ها مفید باشد.

زیاده عرضی نیست جز دوری دوستان! در این فرصت باقی‌مانده تا سال جدید هم سعی می‌کنم بقیه‌ی ایمیل‌ها را جواب بدهم.

از همه‌ی دوستان برای همراهی صمیمانه متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *