چالشی برای جلوگیری از گفتن حرف‌های کلیشه‌ای

چالشی برای جلوگیری از گفتن حرف‌های کلیشه‌ای

حرف‌های کلیشه‌ای درصد زیادی از صحبت‌های روزانۀ ما را تشکیل می‌دهند. باور کنید یا نه، اگر به صورت آگاهانه از گفتن حرف‌های کلیشه‌ای و الگوهای فکری تکراری جلوگیری کنیم، خواهیم دید که تقریباً خیلی از حرف‌هایمان را نمی‌توانیم بگوییم مگر اینکه فکر کنیم و دلیل منطقی بیاوریم!

حرف‌های کلیشه‌ای و بازی مافیا

افسونگر یک نقش مافیایی در بازی مافیا است. کار او بین تمام نقش‌هایی که در بازی مافیا وجود دارد جالب‌تر است.

راوی او را بیدار می‌کند و او بازیکنی را به راوی نشان می‌دهد، سپس عبارتی، جمله‌ای یا کلمه‌ای را روی کاغذ می‌نویسد. فردا اگر آن بازیکنی که توسط افسونگر انتخاب شده است آن عبارت یا جمله یا کلمه را بر زبان بیاورد بلافاصله از بازی خارج می‌شود!

به طور مثال، افسونگر آقا یا خانم الف را انتخاب می‌کند و مثلاً عبارت «من شک ندارم…» را برای آن بازی کن تعیین می‌کند. آقا یا خانم الف به محضی که عبارت «من شک ندارم…» را بر زبان جاری کنید از بازی خارج می‌شود.

چرا برای من بین تمام نقش‌های شهروندی و مافیایی این نقش از همه جالب‌تر است؟

چون که اگر از آن اقتباس بگیریم و در زندگی روزمرۀ خود هم آن را پیاده کنیم، یک چالش بزرگ پیش روی ذهن خود قرار داده‌ایم تا از حرف‌های کلیشه‌ای و الگوهای تکراری حرف زدن و تبیین کردن موضوعات دوری کنیم.

چالش افسونگر در زندگی واقعی

در جلسۀ اخیر انجمن داستان برای یکی از اعضا این چالش را قرار دادم که راجع به هر موضوعی که دوست دارد صحبت کند به شرط اینکه از کلمه‌ها، عبارت‌ها و جمله‌های زیر استفاده نکند:

بوکوفسکی، من آدم بدبینی هستم، زندگی گُه شده است، این حکومت کاری کرده است که …، مقصر جامعه است که …

برای یکی دیگر از اعضا هم این چالش را قرار دادم که از هر چه دوست دارد صحبت کند به شرط اینکه از عبارتِ «من می‌ترسم بنویسم چون…» در ابتدای هیچ‌کدام از جملاتش استفاده نکند.

دیروز با دوست عزیزی صحبت می‌کردم که برای آزمون آیلتس آماده می‌شوند، موضوع افسونگر و باقی ماجرا را برای ایشان هم توضیح دادم و چالشی که برای ایشان تعیین کردم این بود که هر وقت خواستند راجع به آزمون آیلتس و یا به طور کلی زبان انگلیسی صحبت کنند، از هر عبارتی که در آن کلمۀ ترس باشد خودداری کنند.

فکر می‌کنم به همین قیاس باید از دوستان لینکداین بخواهیم که راجع به هر چه دوست دارند بنویسند ولی از کلیشه‌های زیر استفاده نکنند:

  • لینکداین اینستاگرام نیست.
  • نظرسنجی در مورد هر چیزی!
  • زن‌ها در جامعۀ ما فلان و بیسار
  • مردها در ایران فلان و بیسار
  • مهاجرت
  • برنامه‌نویس سینیور و جونیور
  • غر زدن راجع به مدیر ایرانی / کارمند ایرانی
  • خاطرات مصاحبه دادن / مصاحبه گرفتن

تا حالا فکر کرده‌اید که برای حرف‌های کلیشه‌ای خودتان هم این چالش را تعریف کنید؟ حرف‌های تکراری و کلیشه‌ای خود را در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

خواندن این مطالب را هم توصیه می‌کنم


اگر دوست دارید همیشه اولین نفری باشید که از به روزرسانی‌های سایت مطلع می‌شوید، لطفاً ای‌میل خود را در قسمت زیر وارد کنید.

Infographic vector created by naulicreative – www.freepik.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *