سه‌شنبه 19 آذر 1398

یادداشت روزانه اسماعیل اصلانی دیرانلو
  1. قهوه کلد برو

با علی و مرتضی، مغازه مجتبی رفتیم. با دستگاه زیر که cold-brew نامیده می‌شود قهوه زدیم.

این قهوه با آب سرد تهیه می‌شود. روند تهیه آن نسبتاً زمان‌بر است. باریستا باید از قبل، مثلاً روز قبل، قهوه و آب سرد را داخل این دستگاه بریزد تا به مرور و طی مدت زمانی حدود 10 ساعت قهوه آماده شود.

در نتیجه زمان سفارش قهوه غلیظ و خوشمزه ولی سردی سرو می‌شود که همان میزان کافئین اسپرسو را در خود دارد ولی برای کسانی که به قهوه حساس هستند، استرس‌زا نیست.

  1. درباره مسائلی که اوشن دیجیتال در مورد دامنه آی آر گفته است.

آنچه این روزها نقل می‌شود این عبارت است: «شرکت دیجیتال اوشن خواستار مسدود شدن / حذف کردن دامنه آی آر از اینترنت است». این جمله هم اینکه اصل صحبت اوشن دیجیتال نیست و هم اینکه شدنی نیست.

بماند که باید این جمله را از نگاه روانشناختی هم بنگریم. کسی که جمله را چنین ترجمه می‌کند، در واقع خواست خود را به ما معرفی می‌کند.

آنچه این شرکت آمریکایی اعلام کرده مسدود کردن دامنه آی آر بر روی سرورهای خود است نه اینترنت. شما خدمات هاست را از شرکت الف دریافت می‌کنید، این شرکت به شما پیام می‌دهد که بنا به دلایلی نمی‌تواند به شما خدمات ارائه دهد. شما هم داده‌های خود را از آن شرکت به شرکت ب منتقل می‌کنید.

جریان الان دقیقاً همین است و لاغیر.

بارها شده است که به این موضوع فکر کرده‌ام که در کنار اینکه نظریه‌ای به نام «توهم توطئه» وجود دارد، باید یک نظریه دیگر به نام نظریه «توهم فاجعه» هم تدوین شود. شاید خودم همین کار را کردم!

عده‌ای دوست دارند فاجعه رخ دهد. در پس هر حادثه کوچکی در انتظار فاجعه هستند. اگر هم چیز خاصی در کار نباشد، خودشان واقعیت را به فاجعه ترجمه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *