شکلات ارزان نخرید

شکلات ارزان نخرید

ست گودین در نوشته اخیر خود که در وبلاگ خود منتشر کرده است، اینگونه می‌گوید که شکلات ارزان نخرید. سِت با این نوشته به استقبال جشن هالووین می‌رود و یادآور می‌شود که در زمان یک ماهه‌ای که به جشن هالووین مانده است، شکلات‌های ارزان زیادی به بازار روانه خواهند شد تا نیاز بازار را تأمین کنند. او سپس از خوانندگان خود می‌خواهد این شکلات‌های ارزان قیمت را نخرند. لینک نوشته گودین: Don’t buy cheap chocolate

او دلیل این خواسته را اینگونه توضیح می‌دهد که شکلات‌های ارزان از دانه‌های کاکایویی تهیه می‌شود که توسط کودکان فقیر و در شرایطی خطرناک جمع‌آوری شده‌اند.

البته علاوه بر این اینطور هم گفته که این شکلات‌ها آن طور که باید خوشمزه هم نیستند.

در ادامه توضیح می‌دهد که شکلات‌های گرانتر توسط کمپانی‌هایی عرضه می‌شوند که کودکان را از پروسه برداشت کاکائو خارج می‌کنند و به کارگران بزرگسال هم مزد بهتری پرداخت می‌کنند.

شکلات ارزان نخرید مشکل کودکان کار حل می‌شود؟

در خصوص وضعیت کار کودکان فقیر در کشورهای ساحل عاج و غنا، صحبت‌های زیادی شده است. 65 درصد کاکائوی مورد نیاز بازار از این دو کشور آفریقایی تأمین می‌گردد. بر اساس آماری که در سال 2018 تهیه شده است است 1.6 میلیون کودک کار در این چرخه فعالیت دارند. نرخ خرید یک تن دانه کاکائو فقط 3200 دلار است. متن کامل مقاله را اینجا بخوانید:

Ghana, Ivory Coast cocoa floor price seen as small step toward ending child labour

اما در عین حال قضیه به این راحتی نیست. یعنی چه که شکلات ارزان نخرید که شرکت‌هایی که این نوع شکلات را با به کارگیری کودکان فقیر در کشورهای آفریقایی، تهیه و عرضه می‌کنند از دور خارج شوند؟

این استدلال با یک پرسش خیلی ساده زیر سؤال می‌رود: اگر این شرکت‌ها قیمت شکلات خود را بالا ببرند و هنوز کودکان فقیر را با همان دستمزدهای خیلی پایین سابق به کار گیرند چه؟ آیا با صرف نخریدن شکلات‌های ارزان مشکل کار کودکان فقر حل می‌شود؟

شکلات ارزان نخرید

در این خصوص تحقیقات زیادی شده است. فقر در آفریقا و به طور کلی فقر در اقصی نقاط جهان، مشکلی ساختاری در اقتصاد جهانی است. توصیه آقای گودین بیشتر شبیه تبلیغ شکلات‌های گران قیمت است تا یافتن راه حل برای کودکان کار!

به طور مثال این مقاله را بخوانید:

Child labour: the dark truth behind chocolate production

اشتراک در خبرنامه

اگر دوست دارید همیشه اولیم نفری باشید که از انتشار مطالب تازه در این وبلاگ با خبر می‌شوید، لطفاً در خبرنامه زیر نام و ای‌میل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *