قانون 15 دقیقه برای مدیریت زمان

قانون 15 دقیقه برای مدیریت زمان

قانون 15 دقیقه برای مدیریت زمان یکی از بهترین راه‌ها برای بهینه‌سازی استفاده از زمان است. حتماً شما هم تجربه کرده‌اید که هر گاه می‌خواهید تغییری در زندگی خود بدهید، یا چیز جدیدی بیاموزید، یا بازم است که از زمان روزانه خود به طور بهینه برنامه‌ریزی کنید، به روشی تکراری و کلیشه‌ای، برای تمام روز برنامه‌ریزی می‌کنید.

یعنی یک کاغذ برداشته و برای هر ساعت از روز فعالیتی را در نظر می‌گیرید. این نوع برنامه‌ریزی کردن به دلیل اینکه دست به تغییر یکباره عادت‌های روزمره می‌زند، نمی‌تواند موفقیت آمیز باشد.

قبلاً درباره مدیریت زمان نوشته‌ام. گفته‌ام که باید یک جدول دارای چهارستون داشته باشیم که در آن فعالیت‌های هر روز خود را می‌نویسیم. بدون هیچ‌گونه سانسور و فقط برای خودمان تمام فعالیت‌های خود را در ان یادداشت می‌کنیم.

مدیریت زمان

بعد از مدت زمانی حدود 4 یا 5 هفته به بررسی دقیق آن می‌پردازیم. در این مرحله برای ما روشن می‌شود که چه فعالیت‌هایی را در طول روز انجام می‌دهیم که هیچ ربطی به هدف و پیشرفت ما در زندگی ندارند. فقط کافیست تعدادی از این فعالیت‌هایی که فقط وقت ما را هدر می‌دهند را از برنامه روزانه خود حذف کرده و به جای آن یک یا چند فعالیت مفید قرار دهیم.

قانون 15 دقیقه برای مدیریت زمان در این مرحله به کمک ما می‌آید و مشکل را حل می‌کند.

ابتدا، بر روی یک کاغذ بنویسید که دقیقاً چه فعالیت‌هایی باید به برنامه‌ی روزانه شما وارد شوند.

مانند شروع یادگیری زبان فرانسه یا زبان انگلیسی. یا مثلاً شروع یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی، یا شروع یادگیری یک نرم‌افزار تخصصی که در فعالیت شغلی به ما کمک خواهد کرد. یا حتی این فعالیت می‌تواند یک فعالیت ورزشی باشد. یا شروع یک فعالیت اقتصادی در کنار شغل اول.

شروع انجام دادن هر کدام از این فعالیت‌ها می‌تواند تغییر زیادی در زندگی ما ایجاد کنند. اما ما معمولاً وقت نداریم!

سپس همان جدولی که گفتیم را برداشته و برای مدت 4 تا 5 هفته فعالیت‌های روزانه خود را در آن یادداشت نمایید.

بعد از تحلیل این جدول‌ها می‌توانید به طور کامل مطمئن شوید که یک یا چند فعالیت حذف شدنی در برنامه‌ی روزانه شما وجود دارد.

در مرحله بعد از قانون 15 دقیقه برای مدیریت زمان استفاده می‌کنید.

قانون 15 دقیقه برای مدیریت زمان چگونه کار می‌کند؟

قانون 15 دقیقه به زبان ساده می‌گوید که در طور روز فقط 15 دقیقه برای فعالیت مطلوب خود وقت بگذارید. همین! فقط 15 دقیقه در روز را به فعالیتی که باید به برنامه‌ی خود اضافه کنید، اختصاص دهید.

چند نکته در اینجا هست که باید آن را مد نظر داشته باشید:

تغییر عادت همیشه مشکل است. خصوصاً اگر بخواهید کل عادت‌های 24 ساعت خود را عوض کنید.

اگر کاری تبدیل به عادت شود، انجام آن برای ما خیلی راحت‌تر خواهد بود.

پس ما مطابق آنچه در این سه مرحله انجام می‌دهیم و با استفاده از قانون 15 دقیقه برای مدیریت زمان، فقط یک عادت 15 دقیقه‌ای به برنامه‌ی روزانه‌ی خود می‌افزاییم و به بقیه‌ی فعالیت‌های روزمره‌ی خود کاری نداریم!

بعد از مدتی 15 دقیقه انجام آن فعالیت خاص خیلی راحت است. در این مرحله می‌توانیم باز مطابق آنچه از جدول فعالیت‌های خود که در مرحله‌ی یک انجان دادیم باز هم یک 15 دقیقه‌ی دیگر باز کنیم و این بار سعی کنیم 30 دقیقه در روز به آن فعالیت خاص بپردازیم.

باز بعد از مدتی می‌توانیم این کار را تکرار کرده و هر بار 15 دقیقه به این فعالیت بیفزاییم.

می‌توانیم استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم و سریال، بیرون رفتن‌ها و کافه‌نشینی‌ها، وقت‌هایی که در مترو و پشت ترافیک می‌گذرد و همه و همه را تبدیل به زمانی مفید کنیم.

هر بار که فعالیتی بیهوده را از برنامه‌ی خود حذف می‌کنیم، به کمک قانون 15 دقیقه برای مدیریت زمان، ان را با فعالیت مفیدی جایگزین می‌کنیم.

به همین سادگی می‌توانیم یک عادت جدید و مفید را جایگزین یک عادت قدیمی و بیهوده کنیم.

Photo by Brandi Redd on Unsplash

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *